Geschiedenis

De geschiedenis van Langerak de Jong gaat terug naar de dertiger jaren van de vorige eeuw. In 1933 begon de heer Jan Langerak een groothandel in kaas. De vestigingsplaats was het echte kaasdorp Bodegraven. De opstart was moedig want het was midden in de crisisjaren. Deze crisis begon in oktober 1929 in de Verenigde Staten en hield na een beurskracht de hele wereld in zijn greep. Het gevolg voor Nederland was in 1930 rond de 100.000 werkelozen wat opliep tot 480.000 in 1936. Kaas bleek in deze moeilijke tijden niet de juiste keuze te zijn en Jan Langerak besloot de activiteiten te verleggen naar sigaretten, shag en sigaren.

Na de tweede wereldoorlog kwam de leiding in handen van zoon Arie Langerak. De activiteiten bleven beperkt tot tabakswaren. Arie Langerak overleed op de jonge leeftijd van 46 jaar in 1967. De derde generatie was aan zet. Als eerste nam Jan Langerak de leiding op zich, daarna gevolgd door zijn broer Peter. De marktontwikkelingen vroegen om een andere aanpak. Er was duidelijk vraag naar één leverancier voor meerdere productgroepen. Uitbreiding met zoetwaren, frisdranken, koffie en thee was het gevolg.

Het magazijn, een uitgebroken woonhuis in de Prinsenstraat in Bodegraven van 60 m2, werd te klein en werd gevolgd door een verhuizing naar de Wilhelminastraat in 1975. Dat was een duidelijke verbetering want men had de beschikking over 120m2. Na vijf jaar bleek dit ook te weinig te zijn en kon men op het bestaande terrein een uitbreiding realiseren tot 270m2. De groei zette zich door. In 1985 volgde een verhuizing naar het industrieterrein in Bodegraven. Bouwen en verhuizen kost veel tijd en energie en men besloot het in één keer goed te doen. Niet een verdubbeling van het aantal vierkante meters maar een verdriedubbeling was het resultaat. Met een pand van 900m2 met daarin een modern orderpicksysteem werd enthousiast verder gewerkt. De omzet en het assortiment breidde zich sterk uit en het ruimteprobleem stak in 1995 weer de kop op.

Groothandel A. de Jong in Den Haag kampte met hetzelfde probleem. Zij had dezelfde activiteiten met de nadruk op koffie, thee, e.d. richting bedrijven. Bij Groothandel Langerak lag de nadruk op tabaksspeciaalzaken en benzinestations. De directies besloten de activiteiten samen te voegen en gezamenlijk nieuwe huisvesting te zoeken. Het resultaat was een nieuwe naam en een nieuw pand. Langerak de Jong vestigde zich in 1996 in Zoetermeer. Met 5800 m2 magazijn en 550 m2 kantoor ging men de toekomst in. De ruimte werd goed benut: tot 2005 wist men een groei te realiseren van 14% per jaar.

In november 2004 kwam het verzoek van Lekkerland tot overname van Langerak de Jong. Er werd besloten om alleen de tabaksactiviteiten te verkopen. Vanaf 1 februari 2005 wordt de levering van tabaksspeciaalzaken en benzinestations verzorgd door Lekkerland.

Karel de Jong en Jan Langerak namen afscheid van het bedrijf en Peter Langerak ging verder met grootverbruik richting bedrijven, scholen en overheidsinstellingen. Aan twee leden van het oude managementteam werd gevraagd om deel te nemen in Langerak de Jong. Als jong talent en met jarenlange ervaring binnen Langerak de Jong waren Henk-Jan de Heer en Han Marinusse ook een welkome uitbreiding van de directie. Het assortiment werd sterk verbreed. Vers- en vriesproducten werden sterk uitgebreid. Vers brood, groente en fruit en zuivel horen bij een totaalleverancier. Het wagenpark werd aangepast om ook tijdens vervoer te kunnen vriezen en koelen.

Met een jong en sterk team van 20 personen ging het “nieuwe” Langerak de Jong enthousiast verder. De resultaten zijn er naar, een sterk groeiende onderneming met inmiddels 60 medewerkers, 3000 artikelen op voorraad, een uitstekende service en leveringsgraad. Want na al die jaren staat de S van Service onverminderd hoog in het vaandel.